Τηλέμαχος Χυτήρης: Επιστρέφει στην κυβέρνηση ως αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα ΜΜΕ…

Ο νέος αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, κ. Τηλέμαχος Χυτήρης, επιστρέφει στη κυβέρνηση ως αρμόδιος για θέματα ΜΜΕ (είχε και στο παρελθόν αντίστοιχη κυβερνητική εμπειρία σχετικά με τα ελληνικά media). Ενώ καλείτε να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς στο νομοθετικό πλαίσιο που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της επίγειας ψηφιακής μετάβασης στην Ελληνική επικράτεια… Μια και υπάρχουν εκκρεμότητες σχετικά με την υπάρχουσα νομοθεσία…


Α. ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ


I. Αδειοδότηση ψηφιακής εκπομπής (οριστική μετάβαση - άρθρο 13 του ν. 3592/2007).


1. Οι άδειες ψηφιακής εκπομπής στους παρόχους περιεχομένου χορηγούνται από το ΕΣΡ κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας. Για την έναρξη της διαδικασίας απαιτούνται:

- Π.Δ. το οποίο θα καθορίζει τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια αδειοδότησης (με πρόταση ΥΜΕ, Υπουργού στον οποίο ανατίθενται οι αρμοδιότητες του Υπουργού Τύπου και ΜΜΕ – γνώμη ΕΣΡ και ΕΕΤΤ).

- ΚΥΑ του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών και του Υπουργού στον οποίο ανατίθενται οι αρμοδιότητες του Υπουργού Τύπου και ΜΜΕ (μετά από γνώμη της ΕΕΤΤ) για τους χάρτες συχνοτήτων και τις τεχνικές προδιαγραφές.

- Απόφαση του Υπουργού στον οποίο ανατίθενται οι αρμοδιότητες του Υπουργού Τύπου και ΜΜΕ για τον αριθμό των αδειών, την εμβέλεια, το είδος του προγράμματος (ενημερωτικό ή μη, κλπ.).

- ΚΥΑ του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού στον οποίο ανατίθενται οι αρμοδιότητες του Υπουργού Τύπου και ΜΜΕ σχετικά με το οικονομικό αντάλλαγμα για τα δικαιώματα χρήσης της άδειας.

- Προκήρυξη των αδειών από το ΕΣΡ, αφού ολοκληρωθούν τα ανωτέρω.

2. Στο παρόν μεταβατικό στάδιο κατά το οποίο έχει ξεκινήσει η ψηφιακή εκπομπή σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν.3592/2007 θα πρέπει ενδεχομένως να εξεταστεί η τροποποίηση κάποιων διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας ή και των κανονισμών της ΕΕΤΤ ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία για το τελικό αποτέλεσμα.

3. Η ΕΡΤ με πρόσφατη απόφαση του Δ.Σ. υιοθέτησε το σύστημα MPEG-4 το οποίο ήδη χρησιμοποιούν οι ιδιωτικοί σταθμοί (DIGEA), παρότι αρχικά είχε προκρίνει το σύστημα MPEG-2. Ωστόσο όπως η ίδια εκτιμά δεν θα είναι έτοιμη προκειμένου να εκπέμψει στις 18 Ιουνίου, ημερομηνία την οποία έχουν αναγγείλει οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας ως έναρξη της ψηφιακής εκπομπής για το λεκανοπέδιο Αττικής. Επίσης η ψηφιακή εκπομπή από το κέντρο εκπομπής της Αίγινας ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στα αναλογικά προγράμματα της ΕΡΤ, ενώ θα δημιουργούνται προβλήματα στα νοικοκυριά που θα έχουν προμηθευτεί αποκωδικοποιητές για να λαμβάνουν το σήμα μέσω της τεχνολογίας MPEG-4.


II. Ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων (οδηγία 2007/65/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου):

Η εν λόγω οδηγία έπρεπε να έχει ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη μέχρι 19/12/2009. Σχέδιο προεδρικού διατάγματος είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το καλοκαίρι του 2009 και είχε πάρει την τελική του μορφή, προκειμένου να σταλεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την απαιτούμενη επεξεργασία.


III. Αδειοδότηση σταθμών που εκπέμπουν αναλογικό σήμα


1. Τηλεόραση (κρίνεται άσκοπη -παρότι προβλέπεται στο ν. 3592/2007- λόγω μετάβασης στην ψηφιακή)



2. Ραδιόφωνο (αναλογικό - ψηφιακό -διαδικτυακό)

- Εκκρεμεί η αδειοδότηση των σταθμών που εκπέμπουν αναλογικά. Υπενθυμίζω ότι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί σήμερα λειτουργούν στο πλαίσιο μεταβατικών ρυθμίσεων η ισχύς των οποίων παρατείνεται διαρκώς.

- Χρειάζεται περαιτέρω συζήτηση για την ανάπτυξη του ψηφιακού και του διαδικτυακού ραδιοφώνου μιας και οι τεχνολογικές εξελίξεις διαμορφώνουν μια νέα κατάσταση.


Β. ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΙΣΧΥΟΥΣΑΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

Θα πρέπει να προωθηθεί η κωδικοποίηση της ισχύουσας ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν διατάξεις που είναι σε αχρησία, άλλες που είναι αντιφατικές μεταξύ τους, κλπ.



Γ. ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Ευρωπαϊκή εμπειρία - κανόνες δεοντολογίας-καταγραφή της ισχύουσας νομοθεσίας.



Δ. ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΡΧΕΣ (ΕΣΡ-ΕΕΤΤ)


I. Εκκρεμότητα

Την 9/11/2009 έληξε η θητεία τριών μελών του ΕΣΡ, των κ.κ. Ι. Αυδή – Καλκάνη, Ν. Κουράκη (αντιπροέδρου) και Κ. Τσουράκη. Τα μέλη του ΕΣΡ διορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 101Α του Συντάγματος και τον ν. 2863/2000. Θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα η διαδικασία διορισμού νέων μελών.

II. Αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων

Έχει δημιουργηθεί ζήτημα για το αν αρμόδιο για τον έλεγχο της χρήσης του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων από τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς είναι το ΕΣΡ ή η ΕΕΤΤ. Ενώ σύμφωνα με τον ν. 3431/2006 η σχετική αρμοδιότητα ανήκε στην ΕΕΤΤ, το ΕΣΡ επιβάλλει κυρώσεις στους σταθμούς για σχετικές παραβάσεις (π.χ. εκπομπή από δεύτερη συχνότητα, από άλλο κέντρο, κλπ.). Σε πολλές περιπτώσεις οι δύο αρχές ασκούν παράλληλα τη σχετική αρμοδιότητα. Η συγκάλυψη αρμοδιοτήτων, η αναγκαιότητα ορθολογικότερης και πιο ουσιαστικής εποπτείας του τομέα παροχής ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών και η αποφυγή συγκρούσεων και διαφορετικών θεωρήσεων κυρίως από τις ανεξάρτητες αρχές (ΕΣΡ - ΕΕΤΤ) καθιστούν αναγκαία - έχοντας υπόψη την ευρωπαϊκή εμπειρία - την ανεύρεση πρακτικών και ουσιαστικών λύσεων που θα διευκολύνουν και δε θα περιπλέκουν το πρόβλημα.

(π.χ. στην Μ. Βρετανία οι αρμοδιότητες ασκούνται από μία αρχή ενώ στη Γαλλία και στη Γερμανία έχουν αποσαφηνιστεί οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες).


Ε. ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ - ΠΑΡΚΑ ΚΕΡΑΙΩΝ

Προβλήματα στο ισχύον μεταβατικό στάδιο λόγω μη ολοκλήρωσης των διαδικασιών αδειδότησης των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών.

Γραφειοκρατία - πολυπλοκότητα- εμπλοκή πολλών φορέων (δασαρχείο, επιτροπή ατομικής ενέργειας, ΥΠΑ, υπηρεσίες υπουργείων περιβάλλοντος μεταφορών και υποδομών). Κίνδυνος περαιτέρω καθυστέρησης λόγω τυχών δικαστικών ενεργειών - προσφυγών με συνέπειες στη μετάβαση στη ψηφιακή εκπομπή (Όχι μόνο για τη καταληκτική ημερομηνία του 2012 αλλά και τη νέα πιθανή του 2015).

Να μην επαναληφθεί η εκ των υστέρων νομιμοποίηση της ψηφιακής εκπομπής, όπως αυτή θα αναπτύσσεται και στρεβλά ίσως, όπως αντίστοιχα έγινε με την ανάπτυξη της αναλογικής.


ΣΤ. ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗΣ

Ο τρόπος μέτρησης που ισχύει σήμερα και ασκείται μονοπωλιακά από μία εταιρεία δημιουργεί εντάσεις και προβλήματα. Στην ουσία καθορίζει τη συγκρότηση, τη δομή και τη λειτουργία όλης της τηλεοπτικής αγοράς με αδιαφανείς όρους. Οι συνέπειες επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα του προγράμματος και την πολιτιστική στάθμη της τηλεόρασης στην Ελλάδα. Το μέχρι σήμερα ισχύον θεσμικό πλαίσιο κρίνεται ανεπαρκές για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Προτείνω να ανοίξει διάλογος για το πλαίσιο λειτουργίας και τον τρόπο αυστηρού ελέγχου των εταιρειών που διενεργούν μετρήσεις τηλεθέασης, με συμμετοχή της πολιτείας αλλά και όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Στόχος είναι να βρεθεί επιτέλους ένας κοινά αποδεκτός τρόπος μέτρησης της τηλεθέασης. Η σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.


Ζ. ΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο μπορεί να δεχθεί επιμέρους βελτιώσεις, αλλά κυρίως πρέπει να τύχει αυστηρής εφαρμογής στην πράξη. Πρέπει να ελέγχεται αυστηρά η τήρηση των προβλεπόμενων στη νομοθεσία για την κατανομή της διαφήμισης, σε σχέση με τα κριτήρια για την κατανομή μεταξύ των μέσων και σε σχέση με το ποσοστό που πρέπει να καταλήγει στην περιφέρεια. Ο έλεγχος είναι εφικτό να γίνει στο επίπεδο της ανάθεσης στις διαφημιστικές εταιρείες, που θα πρέπει να εξαναγκαστούν, μέσα από την άμεση και συνεχή δημοσιοποίηση των αναθέσεων προγραμμάτων στα μέσα και με αυστηρούς συμβατικούς όρους να τηρούν τη νομοθεσία. Απαιτείται ο έλεγχος της αξιοπιστίας των μετρήσεων κυκλοφορίας (εφημερίδων), τηλεθέασης και ακροαματικότητας, ώστε να υπάρχει αδιαμφισβήτητη βάση υπολογισμού. Θα πρέπει να συμπεριληφθεί στις υφιστάμενες ρυθμίσεις και η διαφήμιση στο διαδίκτυο, που συνεχώς αυξάνεται. Απαιτείται εξυγίανση του τρόπου ανάθεσης των προγραμμάτων, ιδίως στην περιφέρεια, ώστε το ποσοστό που προβλέπει η νομοθεσία για τα περιφερειακά ΜΜΕ να καταλήγει πράγματι σε αυτά και όχι να χάνεται στους μεσάζοντες. Τέλος πρέπει να αποσαφηνιστεί και να γίνει γνωστό ποιοι φορείς εντάσσονται στη ρύθμιση για τις διαφημίσεις του δημοσίου.

(http://www.hitiris.gr/allcats.aspx?cat=12&id=4103)