«Oι πιθανές νέες εξελίξεις στη ψηφιακή μετάβαση και η αποτίμηση της δημόσιας περιουσίας του τηλεοπτικού φάσματος…»…


Μια διαφορετική άποψη για την ψηφιακή μετάβαση έχει το ρεπορτάζ της Ελευθεροτυπίας (που το τελευταίο καιρό μας εκπλήσσει)…, με τίτλο:

«Πάγος στην ψηφιακή εικόνα…»

Να διακόψει ή να φρενάρει την ανέγερση του πολυτελούς αυθαιρέτου των «καναλαρχών» που λέγεται «ψηφιακή τηλεόραση» και στήθηκε στα θεμέλια του νόμου 3592/2007 της Ν.Δ., μελετά η κυβέρνηση, με εντολή του Γ. Παπανδρέου.
Η επιχείρηση μοιάζει με «γόρδιο δεσμό» που πρέπει να λυθεί άμεσα, καθώς οι «επτά τηλεοπτικές αδελφές» πανελλαδικής εμβέλειας, (Mega, ΑΝΤ1, Alpha, Alter, Star, Sky, Μακεδονία) που συστεγάστηκαν στην εταιρία «Digea», άρχισαν ήδη να εκπέμπουν «πειραματικό» πρόγραμμα στην Κεντρική Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη. Η κυβερνητική στόχευση, προκειμένου να μην επιβεβαιωθεί η ρήση «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού», είναι:
Τριπλή στόχευση
1 Να επιτευχθεί η νομιμότητα και η διαφάνεια και να μην επαναληφθεί το σκάνδαλο του '89, όταν εγκαθιδρύθηκε το καθεστώς ανομίας της αναλογικής τηλεόρασης που συνεχίζεται ακόμα.
2 Να εισπράξει το Δημόσιο τα αναλογούντα ποσά από την παραχώρηση της πανάκριβης δημόσιας περιουσίας, που λέγεται συχνότητες. Σημειώνεται ότι το ψηφιακό φάσμα, το αποκαλούμενο και «οικόπεδο στον ουρανό», θεωρείται παγκοσμίως το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο μιας χώρας.
Στην Ελλάδα όμως δεν ξέρουμε πόσο στοιχίζει, διότι ο υπολογισμός του είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων. Οι ασχολούμενοι με το θέμα μιλάνε για πολλά δισ. ευρώ. Μόλις τώρα το υπουργείο Υποδομών ξεκίνησε τη σχετική μελέτη.
Οι καναλάρχες, θέλοντάς να δείξουν ότι δεν είναι «τζαμπατζήδες», πλήρωσαν περί το ένα εκατομμύριο ευρώ αλλά, στο μεταξύ, επικαλούμενοι την οικονομική κρίση, ζητούν από το κράτος να μην καταβάλουν ούτε αυτό.
3 Να προλάβει η χώρα τις προθεσμίες που έχει θέσει η Ε.Ε. Πρόκειται για δέσμευση, σε επίπεδο Συμβουλίου Υπουργών της 28ης Οκτωβρίου 2009, που προβλέπει την ολοκλήρωση μετάβασης στην ψηφιακή τηλεόραση από όλα τα κράτη-μέλη μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2012. Η καθυστέρηση είναι ήδη μεγάλη.
Εξετάζοντας σε πρώτη φάση το πρόβλημα, η κυβέρνηση βρέθηκε μπροστά σε δύο δεδομένα: Να συνεχίσει τη διαδικασία με βάση το νόμο της Ν.Δ. ώστε να ανταποκριθεί στις προθεσμίες της Ε.Ε. ή να αρχίσει από την αρχή.
Σε πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, τονίστηκε ότι με τον Ν. 3592/2007 που ψηφίστηκε επί υπουργίας Θ. Ρουσόπουλου, το «παιχνίδι σημαδεύτηκε» έτσι ώστε οι άδειες να δοθούν στους καναλάρχες που κλήθηκαν ταυτόχρονα να ορίσουν και τις προϋποθέσεις αδειοδότησης.
Κι όμως, ήταν γνωστό
Το σκανδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο είχε επισημάνει -χωρίς όμως να ληφθεί υπόψη- στις 19 Μαΐου 2009, ο τότε πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) Ν. Αλεξανδρίδης, ανοίγοντας, παρουσία του τότε πρωθυπουργού, τις εργασίες του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου για την ευρυζωνικότητα. Η ισχύουσα νομοθεσία, είχε πει, «παρέχει αδικαιολόγητα πλεονεκτήματα» στους σημερινούς τηλεοπτικούς σταθμούς και σε αντίθεση με άλλες χώρες, η Ελλάδα δίνει τις συχνότητες όχι σε παρόχους δικτύου αλλά σε παρόχους περιεχομένου.
Εάν η κυβέρνηση αποφασίσει να ανατρέψει αυτή τη σκανδαλώδη ρύθμιση του νόμου Ρουσόπουλου, πρέπει να πάρει νομοθετική πρωτοβουλία για τη σύσταση παρόχου δικτύου, που θα εξυπηρετεί τουλάχιστον τους παρόχους περιεχομένου οι οποίοι θα έχουν δικαίωμα εκπομπής εντός του ιδίου διαύλου.
Επειδή στην ψηφιακή τηλεόραση αντιστοιχούν σε ένα δίαυλο συχνοτήτων περισσότερα του ενός (κατ' ελάχιστον 4), σημερινά αναλογικά τηλεοπτικά προγράμματα, κάθε πάροχος περιεχομένου θα λάβει κατ' ουσίαν άδεια να μεταδίδει το πρόγραμμά του στη διαθέσιμη χωρητικότητα ενός τηλεοπτικού διαύλου.
Στην προσπάθειά του να επιτύχει συναίνεση των κομμάτων ο πρωθυπουργός έθεσε το θέμα στο Συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών υπό τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια, όπου πήρε την σύμφωνη γνώμη όλων να προχωρήσει, διασφαλίζοντας τα συμφέροντα του Δημοσίου.
Στη συνέχεια, συγκάλεσε σύσκεψη, στην οποία μετείχαν οι υπουργοί, Γ. Ραγκούσης, Δ. Ρέππας, Π. Γερουλάνος, Χ. Παμπούκης και ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Μ. Παπαϊωάννου, όπου αποφασίστηκε η συγκρότηση επιτροπής σε επίπεδο γενικών γραμματέων των συναρμόδιων υπουργείων και τεχνικών συμβούλων, οι οποίοι θα παρουσιάσουν προτάσεις για τον «Οδικό Χάρτη» μετάβασης στην ψηφιακή τηλεόραση με βάση τα παραπάνω κριτήρια.
Σύμφωνα με τον νόμο Ρουσόπουλου, ως αφετηρία μετάβασης από την αναλογική στην ψηφιακή εκπομπή λαμβάνεται είτε το υφιστάμενο καθεστώς των νομίμως λειτουργούντων σταθμών είτε η κατάσταση που θα προέκυπτε από την αναλογική αδειοδότηση. Οι διαδικασίες στο επίγειο ψηφιακό τοπίο δρομολογήθηκαν, ωστόσο, με την δυνατότητα που παραχωρήθηκε στους επτά σταθμούς, να ιδρύσουν την εταιρία «DI-GEA Ψηφιακή, πάροχος Α.Ε.» που αποτελεί την τεχνική τους υποστήριξη. Μέσω αυτής μπορούν ήδη να εκπέμπουν ψηφιακά στην μεταβατική περίοδο...

Η νόμιμη διαδικασία
Για να ξεκινήσει, ωστόσο, νομότυπα μια ψηφιακή εκπομπή απαιτείται σειρά χρονοβόρων ενεργειών, μεταξύ των οποίων είναι:
* Εκδοση προεδρικού διατάγματος για τη χορήγηση αδειών τηλεοπτικού προγράμματος αλλά και αδειών χρήσης συχνότητας.
* Εκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό χάρτη συχνοτήτων.
* Εκδοση υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό αδειών που θα προκηρυχθούν, εμβέλειας, είδους προγραμμάτων.
* Εκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος, τα δικαιώματα χρήσης και τη διάρκεια ισχύος της άδειας.
* Διεξαγωγή διαγωνισμού μεταξύ σταθμών από το ΕΣΡ.
* Καθορισμός πάρκων κεραιών. Διαδικασία που χαρακτηρίζεται σύνθετη και χρονοβόρα, καθώς απαιτούνται περιβαλλοντικές μελέτες, άδεια της ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών), πολεοδομικές εγκρίσεις, παραχώρηση οικοπέδων που συνήθως βρίσκονται σε δασικές εκτάσεις και θα χρειαστεί αποχαρακτηρισμός κ.λπ.
* Κανονισμός λειτουργίας πάρκων κεραιών από την ΕΕΤΤ.
* Αδειοδότηση κεραιών από την υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, την Εθνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, την Περιφέρεια, την ΕΕΤΤ, την Πολεοδομία. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, για κάθε άδεια κεραίας απαιτούνται δύο χρόνια για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=124388

Blog-Σχόλιο: Εάν όντως έχουμε τέτοιες εξελίξεις (μπρος-πίσω `η φρένο-γκάζι στην ψηφιακή εποχή)…, το σίγουρο είναι ότι η Θεσσαλονίκη και το Ξυλόκαστρο δεν πρόκειται να επηρεαστούν, γιατί το ψηφιακό ποτάμι δεν γυρίζει πίσω, και δεν μπορούν να παίζουν με τους πολίτες (έχει ήδη γίνει αναλογικό Switch-Off)… Ότι πρέπει να γίνουν κάποιες ρυθμίσεις διαφάνειας για την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, από την κυβέρνηση (αυτό είναι σίγουρο…), αλλά και προστασίας των καταναλωτών που έχουν μπει στην ψηφιακή εποχή (από το 2006 μέχρι σήμερα…), σε σχέση με τα διαφορετικά πρότυπα εκπομπής της ΕΡΤ (mpeg-2) και της Digea (mpeg-4)… Είδομεν…

Από την άλλη το ρεπορτάζ της Ισοτιμίας εστιάζεται στην αποτίμηση της δημόσιας περιουσίας του τηλεοπτικού φάσματος που θα επιχειρηθεί να δοθεί από την κυβέρνηση το επόμενο διάστημα…


Διεθνής οίκος θα αποτιμήσει την αξία των συχνοτήτων!
Απάντηση στο ερώτημα σε πόσα εκατομμύρια ευρώ αποτιμάται η δημόσια περιουσία του τηλεοπτικού φάσματος επιχειρείται να δοθεί από την κυβέρνηση το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με αποκαλυπτικές πληροφορίες της «Ι» αποφασίστηκε να αποτιμηθεί η αξία των τηλεοπτικών συχνοτήτων και να γίνει δημόσια διαβούλευση για το ψηφιακό μέρισμα. Πολύ σύντομα, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες μας, το Υπουργείο Μεταφορών θα ανακοινώσει διαγωνισμό για την ανεύρεση διεθνούς συμβούλου, ο οποίος θα αναλάβει την αποτίμηση του ραδιοτηλεοπτικού φάσματος.

Η απόφαση αυτή συνδέεται άμεσα με τις εξελίξεις στη χορήγηση των ψηφιακών τηλεοπτικών αδειών για τις οποίες η προκήρυξη θα πρέπει να γίνει έως το 2011. Έχει επίσης άμεση σχέση με τον πόλεμο που ξέσπασε μεταξύ τηλεπικοινωνιακών εταιρειών και τηλεοπτικών broadcasters για τη χρήση του ψηφιακού μερίσματος. Εκείνων, δηλαδή, των διαύλων που θα μείνουν κενοί με την πλήρη μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση και βρίσκονται στο διάστημα 62 ως 69 στα UHF. Ήδη μεγάλοι παίκτες της τηλεπικοινωνιακής αγοράς με δημόσιες τοποθετήσεις τους αλλά και με υπομνήματα στο αρμόδιο υπουργείο δικτύων ζητάνε να γίνει η διανομή του ψηφιακού μερίσματος, εστιάζοντας στα οικονομικά οφέλη της αγοράς από την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών στην κινητή τηλεφωνία.
Το ζήτημα βεβαίως είναι πρωτίστως πολιτικό. Μέχρι σήμερα η διαχείριση και διανομή των τηλεοπτικών συχνοτήτων αποτελούσε κομβικό παράγοντα στη σχέση των τηλεοπτικών σταθμών με την εκάστοτε κυβέρνηση. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί μετά το 1995 πλήρωναν «ενοίκιο» για την κατοχή των διαύλων σε ποσοστό 2% επί του τζίρου τους. Το ενοίκιο αυτό εξέπεσε τα δύο τελευταία χρόνια λόγω της υποχρέωσης μετάδοσης δωρεάν πολιτικών διαφημιστικών μηνυμάτων σε δύο εκλογικές αναμετρήσεις στη διάρκεια του 2009.
Η πιθανότητα αλλαγής πολιτικής στη διάθεση του ραδιοτηλεοπτικού φάσματος στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς αναμένεται να προκαλέσει έντονες διεργασίες στη ραδιοτηλεοπτική αγορά. Οι απόψεις που ατύπως διατυπώνονται μέχρι σήμερα λένε πως θα πρέπει να ακολουθηθεί το μοντέλο της δημοπρασίας, ώστε το κράτος να αποκομίσει μεγαλύτερη οικονομικά οφέλη από τις τηλεοπτικές συχνότητες. Τα τηλεοπτικά κανάλια ωστόσο δεν έχουν ακόμη τοποθετηθεί και είναι ενδεικτικό ότι με έκπληξη μεταφέρουν πως κανείς αρμόδιος υπουργός δεν έχει ζητήσει τις απόψεις τους.
http://www.isotimia.gr/default.asp?pid=24&ct=20&artid=80314